۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

آيا واقعاً صرفه جويي شده؟

امروز در روزنامه مطلبي مبني بر كمتر شدن مصرف گاز ، برق ، آب ، گازوييل و نفت سفيد خواندم كه دليل كمتر شدن اين مصرف را به خاطر اجرا شدن طرح هدفمند كردن يارانه ها است . در مورد آب و برق و گازوييل نميدانم ، اما در مورد گاز و نفت سفيد كه بيشتر براي گرمايش استفاده ميشوند و با توجه به اينكه امسال سال سردي نداريم ( نسبت به سالهاي گذشته ) نميدانم كه اين آمار صحيح است يا خير . اميدوارم كه كمتر شدن مصرف به خاطر سرد نبودن هوا را به پاي استفاده كمتر و صرفه جويي نگذاشته باشند . 
از هر نكته منفي طرح هدفمند كردن يارانه ها بگذريم از اين نكته مثبتش نبايد بگذريم كه اين طرح شايد بتواند ما را به درست مصرف كردن انرژي در كشورمان عادت دهد و كاري كند كه بتوانيم بعضي از عادتهاي بد مصرف زياد را از دست دهيم و شايد بتواند كاري كند كه ميزان مصرف انرژي در كشور ما به سطح استانداردهاي بين المللي نزديك شود و بيخودي پولهايمان بر باد نرود . 
از يك نكته منفي اين طرح كه بشدت ميترسم اين است كه خود نقدينگي باعث تورم ميشود و اقتصاد ما كه در حال ركود است با اين نقدينگي كاري نميتواند كند تا جلوي تورم مضاعف گرفته شود . تا قبل از اجراي اين طرح به گفته بانك مركزي بيشتر از 100 هزار ميليارد تومان نقدينگي در جامعه وجود دارد كه نه تنها نسبت به گذشته كمتر نشده است بلكه بيشتر هم شده بود و با توجه به تورم تقريباً 40 درصد ( رندش كردم ) يعني خود اين نقدينگي سالي 40 درصد افزوده ميشود و با تزريق سالي 20 هزار ميليارد تومان پول يارانه ها يعني در سال آينده به جاي 140 هزار ميليارد تومان نقدينگي ، 160 هزار ميليارد تومان خواهيم داشت . البته بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه اكثر اين وجه نقد در اختيار كساني است كه ثروتمند هستند و هيچگاه پولشان را راكد نميگذارند و اكثراً هم از كم شدن تورم زياد خوششان نخواهد آمد چون اكثر اين ثروتمندان از صدقه سري همين تورم به اين جا رسيده اند و اگر تورم كم شود يعني درآمد آنها كم خواهد و اين در حالي است كه اگر اين افراد از طريق كار كردن مثل راه اندازي كارخانه يا صنايع يا تجارت به اين ثروتها رسيده بودند برايشان بهتر بود كه تورم كم باشد تا قدرت خريد مردم بالا رود و آنها محصولات بيشتري را به فروش برسانند وليكساني كه با گران شدن يك شبه ملك و يا فروش گاو و گوسفند ثروتمند شده اند كه توان و دانش اجراي همچنين كارهايي را ندارند و حداكثر با دلالي و موج سواري بر روي تورم ميتوانند بر ثروتشان بيافزايند . اميد وارم كه دولت براي اين نقدينگي زياد تدبيري داشته باشد وگرنه همين نقدينگي بلاي جان دولت خواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر