۱۳۸۸ مرداد ۲۳, جمعه

بلاگ نویسی حرفه ای

اگر بدنبال موضوع خاصی به زبان فارسی جستجو کنید ، بلاگ یا سایتهای مرتبط خیلی کمی رو میتوانید پیدا کنید . البته دلیلش در مورد بلاگ ها کاملاً روشن است ولی در مورد سایتها نمیدانم ؟!؟
در مورد بلاگها دلیل واضحی که وجود دارد نبود اسپانسر یا جریانهای مفید کسب درآمد از این راه است ، که یک بلاگ نویس نمیتواند برای داشتن یک بلاگ حرفه ای قدمهای استواری بردارد . اکثر کسانی که در ایران بلاگ نویسی میکنند بیشتر برای داشتن مکانی تقریباً آزاد برای بیان آنچه که میخواهند بگویند ولی نمیتوانند ، استفاده میکنند . البته به این کار بلاگ نویسی حرفه ای نمیگویند . نکته جالب توجه بعدی محبوبیت بلاگهایی است که بیشتر به موضوعاتی همچون موسیقی و عکس میپردازند است ، که البته این کار هم بلاگ نویسی حرفه ای نیست . بلاگ نویس حرفه ای کسی است که در موضوعی که انتخاب میکند بتواند از خود ابتکار نشان دهد . یک بلاگ را با آمار بازدید بالا را چند وقت پیش دیدم که جالب بود که حتی یک پست هم خود بلاگ نویس از خودش ننوشته بود و تمام پستهای موجود کپی برداری کامل (حتی بدون یک قلم افتادگی ) از یک سایت خبری بود ، از مسایل اجتماعی تا اقتصادی و زناشویی !!!! به اینکار بلاگ نویسی نمیگویند . یک بلاگ نویس حرفه ای باید بتواند موضوع انتخابی خودش را بطور کامل پوشش دهد و نه اینکه از سایتهای دیگر کپی برداری کند . یک بلاگ دیگر راجع به IT و برنامه نویسی را دیدم که بیشترین موضوع بحث شده در آنجا " توییتر " بود و ابزار های موجود برای این سایت . حتی یک پست هم راجع به برنامه نویسی ندیدم . نکته جالب توجه این بلاگ تعداد 244 عضو خبرنامه بود ، شاید این 244 نفر فقط نیخواهند بدانند که چه جوری میتوانند با توییتر کار کنند !!!
وقتی در گوگل " بلاگ نویسی حرفه ای " را جستجو کردم ، به هیچ چیز مرتبط به این موضوع بر نخوردم . آیا واقعاً ما در ایران بلاگ نویس حرفه ای نداریم ؟ آیا واقعاً بلاگ نویسی فقط ابزاری برای وقت تلف کردن است ؟ چرا باید بلاگ نویسان ما فقط به فکر نوشتن مطالبی باشند که کارایی زیادی ندارند ؟ بعد از سانحه اخیر توپولوف در ایران ( پرواز ایران - ارمنستان که سقوط کرد و 168 نفر کشته شدند ) به بلاگی برخوردم که عیناً مطلبی را از صفحه حوادث همشهری کپی برداری کرده بود ؟ حتماً با یک مقدار وقت گذاشتن و جستجو کردن سعدی ، حافظ ، فردوشی و مولوی را هم زنده پیدا خواهیم کرد آن هم با نامی امروزی تر !!!
واقعاً به این روش کاری بلاگ نویسی نمیگویند ، هر چند که من معلم بلاگ نویسی نیستم ، اما باید بتوانیم که کلاه خودمان را قاضی کنیم ببینیم کاری که میکنیم را چه می نامند : بلاگ نویسی یا کپی نویسی ؟

۲ نظر:

  1. رهبری عزیز
    دنبال بلاگی درباره ی اینکه بلاگ نویسی چیست می گشتم. درسته، اینارو بلاگنویسی نمی گن. اما خیلی کم در باره ی بلاگنویسی حرفه ای نوشتی...

    پاسخحذف
  2. هومن عزیز
    شاید حق با شما باشد و کم نوشته باشم ، اما در کشور ما امکان بلاگ نویسی حرفه ای وجود ندارد به کشی بلاگر حرفه ای میگویند که درآمد قابل توجه ای از این راه داشته باشد ، اما در ایران میشود ؟

    پاسخحذف