۱۳۸۸ تیر ۹, سه‌شنبه

تجارت الکترونیک

من بعنوان یک بلاگ نویس وظیفه دارم که روح بلاگ نویسی و هویتی که این کار دارد پیروی کنم . اصولاً بلاگ نویسی در زمانی شروع شد که مردم عادی میخواستند نظرات خودشون را در مورد مسایل مختلف بطور شفاف و بدون اغماض بیان کنند . من تا قبل از اینکه این بلاگ رو بعنوان تنها بلاگ فارسی خودم شروع کنم فقط به زبان انگلیسی بلاگ نویسی میکردم و بعد از اینکه دیگر نتوانستم از طریق بلاگهای انگلیسی درآمد خوبی داشته باشم این جا شروع به نوشتن کردم . بلاگ نویسی در حد حرفه ای کاملاً یک شغل به حساب می آید و کسانی که در خارج از ایران بلاگ نویسی میکنند ( بصورت حرفه ای ) این کار رو بعنوان شغلشون و ممر درآمدشون میدانند . من در قسمت کسب درآمد از بلاگ این راه ها رو تا حدودی توضیح داده ام . در میان بلگ های فارسی من زیاد بلاگ مناسبی که بتواند جوابگوی کسانی باشد که میخواهند از این طریق درآمدی داشته باشند ، را ندیده ام . به خاطر همین سعی میکنم که کسانی را که میخواهند از این طریق درآمد داشته باشند را راهنمایی کنم . در ایران در حال حاضر فقط سایتهایی که به اسم تبلیغات کار میکنند را شناسایی کرده ام و هنوز از هیچکدامشان پرداختی به من نشده است ، البته از بعضی ها شنیده ام که دریافتی داشته اند اما شنیدن کی بود مانند دیدن . به هر حال هر وقت سایتهای مناسبی را که واقعاً پرداخت کنند شناسایی کنم به بقیه هم معرفی خواهم کرد . اصل اول بلاگ نویسی اینست که نویسنده میبایست حقایق را بیان کند و نه اینکه صرفاً به فکر منافع خود باشد . من در اکثر بلاگ های فارسی دیدم که افراد فقط صرفاً به فکر منافع خوشان هستند و سایتهایی را تبلیغ میکنند که متقلبند یا SPAM هستند . نمیدانم چرا اینکار را انجام میدهند و بدین صورت هم وقت خودشان و هم وقت دیگران را تلف میکنند.
نکته مهم در درآمد داشتن از اینترنت یا همان تجارت الکترونیک اینست که شما هدف گزاری هایتان را درست انتخاب کرده باشید . مثلاً کسانی که میخواهد سایت خرید و فروش آنلاین داشته باشند و یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنند باید در انتخاب محصولات ، نحوه نبلیغات ، میزان ترافیک وارده ، پهنای باند سایت ، ضریب امنیتی سایت و ... مسایل زیادی را در نظر بگیرند . راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار پر سودی است اما در جامعه ای که زیر ساختهای اولیه تجارت الکترونیک موجود باشد ، اما در ایران سایتهای فروشگاهی ابتکارات جالبی انجام داده اند مانن اینکه سایتهای آنها فقط کار ثبت سفارش خریدار را انجام میدهد و بقیه کارها مانند تحویل کالا و تسویه حساب با مشتری بصورت سنتی با یک مقدار پیشرفت مثلاً ارسال توسط پیکهای موتوری انجام میشود . اما هنوز این سایتها به آن ضریب امنیتی برای تبادلات مالی آنلاین نرسیده اند .
بلاگ نویسها در دنیا در حال حاضر نقش بسیار مهمی را در ارتقاء تجارت الکترونیک بازی میکنند . در بلاگهای تبلیغاتی که من تا حالا نوشته ام ، شرکتهایی مثل تولید کننده های نرم افزارهای فروشگاه های آنلاین ، عینک سازی ، هتلها ، فروشنده قطعات خودرو ، پزشک جراح پلاستیک ، سایتهای اجتماعی ، بازیهای آنلاین و چندین دسته دیگر هم به چشم می خورند اما چرا ؟ چرا بلاگ نویسی را بعنوان تبلیغات انخاب میکنند ؟ آیا نمیتوانند همان مبلغ را به سایتهایی مانند گوگل یا یاهو پرداخت کنند تا برای آنها تبلیغا انجام دهد ؟ جواب مثبت است ولی دلیل اصلی آن اینست که : سایتی در بین رقیبان خود موفقتر است که رنکینگ بالاتری داشته باشد . نحوه محسابه رنکینگ یک سایت به معیارها و پارامترهای مختلفی بر میگردد و یکی از آنها تعداد صفحات لینک داده شده توسط سایتها یا بلاگ های دیگر است . در یک پست مثل این تعداد کلمات کلیدی زیادی لستفاده میشود که احتمال در بالا ترین قسمت لیست سرچ قرار گرفتن را بالا میبرد . این یعنی تعداد بازدید کننده بیشتر و احتمال درآمد بیشتر البته در ایران ما هنوز سایتهایی که به صورت CPM یا پرداخت به ازای 1000 بارنمایش نداریم ( یا من نمیشناسم ) و اکثراً از روش PPC یا پرداخت به ازای کلیک استفاده میکنند . یکی دیگر از روشهای محاسبه رنگینک ، ترافیک است . ترافیک یعنی تعداد بازدیدکننده جدید ( یعنی بدون IP تکراری ) و باز هم بلاگ نویسی میتواند کمک بزرگی برای سایتها و شرکتهایی باشد که مایل به بالا بردن ترافیک خود هستند زیرا در یک پست تعداد لینکهای مناسبی را با استفاده از کلمات کلیدی میتوان به یک سایت یا یک بلاگ فرستاد ( Link Bcak ) . حال میبینید که بلاگ نویسی چه نقش به سزایی در تجارت الکترونیک ایفا میکند و هرکسی میتواند از این سفره گسترده به اندازه توان خود بهره ببرد .البته این روش کاری هنوز برای ما در ایران فراهم نیست و نمیتوانیم با شرکتهای خارجی به خاطر تحریمهای موجود فعالیتی داشته باشیم . امید آنکه این مشکلات جل شوند و مردم ایران هم بتوانند از این روشها برای ایجاد درآمدی مازاد برای خود استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر